Thursday 27 September 2012

Kenapa Letak Nama Anak Panjang-Panjang

Tahukah kalian jika letak nama anak panjang hanya menyusahkan anak itu sendiri bila dewasa. . ?? cuba fikir kejap duaminitsetengah , macam mana nak sebut nama anak kalau nama macam ni, Lina Surihana Ladyana Lily Mawwar Qasehnya Laila. . macam mana tu, kalau anak sorang tak pa. . cer kalau ada lima orang anak . .

contohnya nama-nama sepupu aku, adik aku ada tiga perkataan nama dia n aku n along jer dua perkataan. . S-E-D-I-H , tau tak. . 
Meh aku senaraikan nama dorang. . 

**AMIR SYAMSURI
**MUHAMMAD AMIR SYAZMIN
**MUHAMMAD HIZAMI
**NUR ANIS SOFEA
**MUHAMMAD ADIB SHAUKI
**AISYAH NUR SHAUQINA
**ALYA NUR IRDINA
**ASFARNURNISRINA
**AISYA NUR QISTINA
**ASFA' NUR BATRISYA
**LISA NUR LIYANA
**MUHAMMAD HARIS AFFIQ
**AINA NUR SAFFIYA
**AIRIN NUR ANNISA

--okey, dah. Berpeluh-peluh ak fikir, hebat juga ingatan aku. .. aku rasa dah tak da yang lainn. . ramaikan ! so, bayangkan kalau dorang ni semua ada kat rumah aku kalau cuti. . x macam taska namanya, makan minum mandi semua sekali ramai-ramai aku tak la. . 

bagi ak la kan, kalau nama anak tu dua perkataan pun dah okey dan memberi maksud. apa guna kalau nama panjang-panjang dan xde maksud ? yer dop, 
tengok nama tok aku , 
cuma lima huruf jer ( Che' AH ) x pasal-pasal ak promote tok ak 

Nama-nama yang terpilih dalam islam ( gabungan ) : 

Huzaifah Arsyad : Arsyad = Yang sangat Cerdik
                         Huzaifah = Nama sahabat Nabi Muhammad SAW

Aliah Zara Batrisyia : Aliah =Yang Tinggi
                              Zara =Cerdik, Pintar
                              Batrisyia = Princess

Muhammad Syazwan Azfar : Azfar = Yang berjayam yang menang
                                       Muhammad = Praised ; the name of the Prophet
                                       Syazwan = Haruman kasturi

Dhia Raisha Amanda : Amanda = Lovable
                                Dhia = Sinaran
                                Raisha = Pemimpin Raja

Muhammad Daim : Daim = Yang berpanjangan
                           Muhammad =  Praised ; the name of the Prophet

Ada jugak islam melarang umatnya meletakkan nama anak mereka yg membawa maksud terlarang , antaranya :

Khali'ah = Yang tidak segan silu, mengikut hawa nafsu
Jariah = Hamba suruhan perempuan
Kaibah = Yang sedih 
Lahab = Bara api
Sahiah = Pelupa
Razilah = Yang keji lagi hina
Syatimah = Maki hamun

*dll. . 

kadang-kadang ak terfikir kenapa letak nama anak panjang-panjang ??
yer, ak taw aku belum berkahwin dan belum punya anak . nanti ak cakap lebih-lebih korang marah pulak yer dopp. . huhu. tapi kan, katakan sekolah yang anak korang belajar tu kena pakai tag nama, ok lagi boleh singkatkan. . cam ne kalau cikgu nak panggil ?? 
''Muhammad Al-Fattah Hakimi Afiq Syafarin bin Muhammad Fadly Asaruddin al-haj , datang tak hari ni. . ?? 
nampakkk! tak ke mengah cikgu tu, lima minit nak sebut nama dia. . 

dan jugak, korang tak kesian ke kalau nak buat IC anak tu mentang aku baru buat ic , berbelit staff JPN tu nak masukkan nama anak. . 



ni maksud nama aku, 

NUR KHALEEDA : Khaleeda = Abadi
                        Nur = Cahaya

NUR AIDA' KHALEEDA : aida' = keberuntungan, imbalan, hadiah
                                 Khaleeda = Abadi
                                 Nur = Cahaya


 
NUR KHALEEDA
NNaif
UUntung
RRamah
KKomited
HHarum
AAmanah
LLemah-lembut
EEmosional
EEgoistik
DDinamik
AAlim
Apa ada pada nama?

ambik dekat sini !  http://nama.crazyartzone.com/index.asp

kalau ikut kan hati + sikit dengan nafsu nak hupdate semua nama kawan-kawan yang lain memang sampai bagi pun x habiss. . yela,ingat kawan-kawan aku dua orang jer ker. . ?
kita ramai kawan okey, sebab tu kite femess...perasann blahh!! Aeh! itu bukan perasan, itu perasaan okey, HAHA. . . 

kita penat dah, dah rehat kejappp! 
byeee. .  :)
**renung-renungkan dan selamat berfikir nama anak anda. . 







No comments:

Post a Comment