Tuesday 24 July 2012

Kawen Muda

Bila gadis 'kepochi' mula berbicara tentang cinta, 
maka gatal larh ia. . huhhh! sentap hati mak nak. . 

**kalau cakap ngan mak ak pasal kawen, satu perak dgr suara mak ak membebel, HOHO. . mak saya x kasi kawen la awak, gueno nieh, 
( bajet macam ko ader buah hati je aida, sedor diri tu. ramai mak cik -mak cik ko yg tak kawen lagi, haha. , 

kalau bagi senarai mak cik-mak cik ak kat abang Mejah koform dia nak. . HOHO, ngumpat pulak ak bulan posa nih.  


KAWEN MUDA

**kawen muda atau istilah nya kawen awal adalah merujuk kepada perkahwinan yang di usia 18-24 tahun SAHAJA. . dan ade pasangan dan jodoh yg sesuai. . ( macam akak kepochi ni coform x kawen muda ) =( 
ramai- ramai remaja kini yang mahu kawen muda disebab kan oleh faktor utk mengelakkan daripada maksiat dan benda-benda yg tak sepatutnya berlaku, 
 Entry kali nie ak ade selit kan SEPULOH SEBAB mengapa dan kenapa perlu kawen muda..

TUJUH CARTA UTAMA, KAWEN MUDA
(RINGKASKAN OKEY)

1. Sudah ada yang berkenan di hati
-okey di mana seorang gadis sudah menjumpai calon yang sesuai utk dijadikan suami, 
oranngnya baik, bijak agama, pandai hormat orang tua, bertutur sopan, dan paling penting dia bersedia utk memikul tugas sebagai seorang suami dan akan menjadi seorang ayah yang hebat, SO. . orangnya sudah ada, tunggu apa lagi ? kenapa harus ditangguh lagi kan ??

2.Teman dalam pelajaran
-bila cakap pasal kawen jer mesty akan cakap pelajaran akan terganggu. .? salah sekali statement yg diberi. . Jika seorang gadis berkawen muda, dia akan lebih bersemangat utk menemouh hidupnya yg akan datang, dan lebih bersemangat utk belajar bersama suami tercinta malahan akan berlumba-lumba utk berjaya. 

3.Ingin menjaga hati dan kemaluan malahan panahan mata orang
- perkahwinan bukan hanya bersandar kepada nafsu semata-mata, namun kita kena menerima hakikat yang semua manusia akan ada nafsu. . sebagai manusia kita tidak mampu melarikan diri daripada nafsu. dan lebih baik jika dipercepatkan kerana maruah dan nafsu akan terjaga dgn sempuarna kelak.

4. mencari ketenangan
-bila orang yang suda berkahwin ni, akan merasa bagitu tenang di samping orang yang tersayang, hoho. .mahu tak . . nak makan dgn org yg tersayang, nak tidur dgn org tersayang. . 

5.teman dalam kehidupan dan teman dalam perjuangan.
-kadang-kala seorang gadis akan merasa sunyi jika bersendirian dan tidak tahu mahu meluahkan perasan sedih, gembira, marah pada siapa, mahu bercerita dgn ibu, ibu berada jauh nun dia kampung sana. Justeru itu akan memerlukan seorang teman utuk bercerita dan berkongsi masalah. Dan jika mempunyai suami, seseorang itu akan lebih bersemangat utk menempuh hari hari yang mendatang, dan teruskan perjuangan sama-sama dengan bahagia 
( pewitttt, ) 

6.lebih bertanggungjawab
-seorang yang berkahwin akan merasakan dirinya lebih bertanggung jawab kepada suami, ibubapa dan anggota keluarga yang lain,ini kerana atas faktor yang beliau bersedia memikul tugas yang diberikan dgn amanah dan suruhan yg diberi.

7.menjadi anak yang soleh
-hmmmm, ibubapa mana yang tidak mahu  anak nya menjadi seorang yang soleh/solehah. mungkin selepas berkahwin .seorang gadis itu akan menjadi lebih soleh dan taat kepada ibu bapa.dan menjadi menantu yang baik buat ibu mertuanya. .

**Opssssss, satu lagi Extra. .  .

8. cepat dapat menantu, anak dan cucu
-hoho, hehehe, , sapa yang tidak mahu menerima menantu, anak dan cucu. . jika berkahwin awal. akan memperoleh gelaran nenek yang muda. . wakawaka. . 



** Fizo Omar is mine, hoho. . 

***********************

**ni pulak Perkahwinan Kahwin Muda di Malaysia yg telah mencetuskan kontroversi 192,285 dari penonton di U - Tube.

( perkahwinan syafiq,16 tahun & yana, 14 tahun)


Link video dorang



‎" Barangsiapa di antara remaja berkahwin dalam usia muda ,
maka menangislah syaitan . Dan ia (syaitan) mengeluh , " Aduh celaka aku ,
agamanya telah dipelihara dari godaanku . " - HR. Ibnu 'Addi -




No comments:

Post a Comment